Werken met trauma

Werken met trauma

"One little piece at a time, because each piece adds to the others. It's like a teeny little island in this sea of trauma and overwhealm, and then you find another little island, and then another, and another, and then these islands come together to form a mass of stability, of presence in the here-and-now, even though there's this storming all around" (Peter Levine)

Je kunt op verschillende manieren werken met trauma met als doel dat de impact van het trauma op je dagelijkse leven minder wordt. Je werkt met een trauma als je merkt dat je functioneren of je levensenergie wordt beperkt. Of dat je omgeving last heeft van wanneer je zelf niet lekker in je vel zit.

EMDR

Francine Shapiro ontwikkelde EMDR en dit is inmiddels steeds meer bekende methode om gevoeligheid te laten afnemen van nare gebeurtenissen en gevoelens. De herinnering blijft en je kunt er met een bepaalde afstand en met minder gevoeligheid naar kijken. De methode is gebaseerd op zogenaamde bilaterale stimulatie, wat betekent dat je beide hersenhelften om en om worden geactiveerd door met je ogen heen en weer te bewegen. Omdat uit onderzoek blijkt dat de oogbeweging meer effectief is dan geluid, gebruiken wij deze uitvoering. EMDR roept bij mensen vaak ongemak in het lichaam op, omdat je het lichaam vrij intensief stimuleert. Die bijwerkingen trekken vaak met een of enkele dagen weer weg. Doorgaans zijn 3 tot 5 EMDR-sessies nodig om het gewenste effect te bereiken.

Somatic Experiencing

Peter Levine ontwikkelde een andere benadering die vooral het lichaam gebruikt als informatiebron waar herinneringen anders worden opgeslagen dan in het denkende en reflecterende brein. Dat is belangrijk omdat we soms geen herinneringen hebben aan iets dat toch erg ontregelend is geweest en we dus vooral de ‘bijwerkingen’ ervaren van dat wat we ons niet herinneren. Het lichaam onthoudt namelijk op een andere manier. Somatic Experiencing maakt gebruik van deze intelligentie. Met je therapeut onderzoek je de informatie die besloten ligt in het lichaam. Soms is een beweging niet gemaakt of afgemaakt. Soms ben je blijven hangen in een sterk gevoel van een situatie en gaat het onderzoek over wat dat gevoel nodig heeft om weer in ontspanning te komen. ‘Andersom’ kan het onderzoek zich juist zichten op het weer gaan voelen van je lijf en emoties en gevoelens.

Safe and Sound Protocol (SSP) en Hartcoherentie

Stephen Porges heeft met de bestudering van ons zenuwstelsel in kaart gebracht hoe kortsluiting in onze verbindingen ertoe leiden dat het contact met onszelf verstoord raakt. Nuttig en helpend daaraan is dat deze verbindingen weer tot stand kunnen komen. Bewuste ademhalingsoefeningen en het luisteren naar gefilterde muziek zijn hierbij de tools. Het is niet de hele oplossing maar maakt de weg vrij om weer in ontspanning te komen en is de minst belastende manier om aan blokkades te werken. Wel is het nodig dat je de discipline opbrengt om te oefenen voor en na de sessies. Bij de Hartcoherentie kun je thuis 3 keer 10 minuten dagelijks oefenen en kijken we in de sessie naar de effecten daarvan na een doorlooptijd van zes weken.

Kies je voor SSP, dan plannen we 5 sessies in één of twee weken in en luister je naar de muziek die speciaal hiervoor bewerkt is en observeren we wat je ervaart tijdens het luisteren. SSP is ontwikkeld als Auditieve interventie ontworpen om stress en auditieve gevoeligheid te verminderen en tegelijkertijd de sociale betrokkenheid en veerkracht te vergroten. Daarna bekijken we hoe we deze training van het brein ten goede kunnen laten komen van gewenste veranderingen in je leven.